Jak wygrać konkurs na szkolny ogródek klimatyczny?

Jestem koordynatorem rzeszowskiego projektu „OKO na Klimat”  EOG Aktywni Obywatele Fundusz Regionalny. Kiedy Podkarpacki Urząd Marszałkowski ogłosił  organizację projektu na „Szkolny zakątek klimatyczny” byłem pewien, że to niezwykle potrzebna inicjatywa. I nie o nagrody tu chodzi. W walce o ratowanie klimatu nagrody są najmniej ważne. Zmiany klimatyczne mogą tak odmienić Planetę, że trudno będzie na niej żyć szczęśliwie nie tylko w Afryce i Azji ale również w Europie i u nas w Polsce.

Zaczynamy od małych rzeczy. Weź udział w konkursie. Zgłoszenia szkół należy przesyłać do 20 czerwca 2022 r.. szczegóły pod linkiem https://www.podkarpackie.pl/index.php/srodowisko/aktualnosci/konkurs-dla-szkol-podstawowych-klimatyczny-zakatek  

Szkolny ogródek klimatyczny może stać się lokalną oazą bioróżnorodności, a łapacz deszczu początkiem powszechnego myślenia małej retencji.  Konkurs będzie okazją do ciekawych obserwacji, kształtowania proklimatycznych nawyków, rozmów o ekologii. A i 3000 zł też nie znajdziesz na ulicy. To nagroda główna. I jak wygrasz konkurs to możesz pojechać (ze swoimi uczniami) np. w Tatry albo Bieszczady albo na wypasioną dwudniową wycieczkę do Krakowa, do muzeum PAN z nosorożcem włochatym i muzeum zoologii UJ, do Teatru Starego  i na Wawel i lody na Kazimierzu.

Gdybym ja chciała wygrać konkursu dla podkarpackich szkół podstawowych pn.: „Szkolny zakątek klimatyczny”,  a potem wziąć „swoich ulubionych” 7 uczniów ekologów z drużyny harcerskiej, to bym zrobiła tak:

  1. Jako opiekun–nauczyciel konkursu  idę do dyrektora szkoły i mówię – szefie chce wygrać konkurs wojewódzki, proszę o zgodę na mały ogródek „eko” za naszą szkołą.
  2. Potem idę do swoich harcerek i harcerzy i mówię: jak chcecie to wygramy, tylko mi pomórzcie zaplanować co
    i jak.
  3. Siedem osób chce – OK zatem to jest moja Szkolna Grupa Klimatyczna.
  4.  Uzgadniamy demokratycznie, że ja trochę szefuję, oni projektują i pracują, a kierownikiem dokumentacji zostanie Zosia, bo lubi robić zdjęcia , pisze cos na swoim Facebooku i robi filmiki do Internetu.
  5. Rozdaję i zbieram od Rodziców zgody na udział w konkursie, a dyrektor zgłasza nas do EKOSKOP.
  6. Spotykamy się na przerwie i planujemy, że za szkołą skopiemy 6 m 2 trawnika i założymy tam łąkę
    (ze spotkania Zosia robi 4 fotki i 15 sekundowy filmik)
  7. Dyrektor obiecał kupić nam nasiona łąki kwietnej i roślin miododajnych, paczuszka po 3,99 zł, razem za 7.98 zł.
  8. Umawiamy się z Panem konserwatorem szkolnym, że wypożyczy nam łopaty i grabki i pomoże skopać
    i wyplewić trawnik.
  9. Jest nas mało wiec potrzebujemy pomocy Rodziców.
  10. Pracujemy zaraz po lekcjach, z pomocą dwóch rodziców moich harcerzy (robimy foto i filmik), po wyplewieniu poletka wspólnie siejemy nasiona jak Boryna z Chłopów Reymonta. Zosia robi foto i filmik.
  11. Mama Michała dała nam  stare, ceramiczne, ręcznie robione dwojaki (pęknięte z jednej strony), harcerki wypełniają je trzcinowymi łodygami i uzupełniają gliną – powstał (postawiony na cegle dziurawce) piękny hotelik dla zapylaczy – oczywiście  Zosia dokumentuje prace i uroczyste zawieszenie w ogródku.
  12.  Nie pada wiec codziennie podlewamy zasiane poletko kilkoma butelkami wody (a Zosia …wiadomka!)
  13.  Tato Asi dał nam dwie stare wędki wiec z pociętych łodyg bambusa i starego sznura jutowego robimy zgrabne bambusowo-sznurkowe ogrodzenie poletka.
  14.  Pani Tosia miała w domu drewniany cebrzyk do prania mający ze 100 lat? I dała nam abyśmy podłożyli pod ujście z rynny szkolnej. Jak będzie padać to nasz „łapacz wody deszczowej”  zgromadzi nawet 40 litrów wody. Hurra – pada.
  15.  Łąka rośnie wspaniale, bo czasem pada, a jak nie pada podlewamy.
  16.  Rodzice Julci przekazali nam dużą sadzonkę rajskiej jabłonki, która nie zmieściła się na ich działce. Jabłonka uroczyście wkopana, dostała imię „Ju” , a Zosia zrobiła wpis na szkolnego Facebooka z fotkami i filmikiem. Był nawet Pan dyrektor.
  17.  Wakacje – nie wszyscy jadą na obozy i wczasy wiec ustaliłam, że gdyby nie padało to co dwa dni wyznaczony harcerz lub harcerka przychodzą i konewką podlewają ogródek biorąc wodę z cebrzyka lub z kranu w WC.
  18. Już po wakacjach. Robimy wspólnie gazetkę o kryzysie klimatycznym. Zosia robi filmik, a jest co filmować, bo gazetka jest oblegana – zawiera stare fotografie i wspomnienia najstarszych nauczycieli z ich dzieciństwa, gdy śniegu bywało po 2 metry, co widać na czarno-białych fotografiach.
  19. Zbliża się termin zakończenia konkursu. Ja siadam do sprawozdania, Zosia gromadzi fotografie dokumentujące wszystkie nasze spotkania i prace  oraz montuje 120 sekundowy filmik z fragmentów nagrań z poprzednich miesięcy. Tato Zosi pomaga podłożyć muzykę i komentarz.
  20. Filmik zamieszczony na YouTube oglądała cała szkoła i pół gminy! Brawo Zosia.  
  21. Jeszcze fotografia naszego ”szkolnego zakątka klimatycznego”, w towarzystwie całego zespołu – stan w dniu
    20 września 2022. Jest pięknie zazieleniona i kwitnie bo mamy 2 wielkie pełne żółtych kwiatów dziewanny. Szkoda, że w domku dla owadów nikt nie zamieszkał.
  22.  Sprawozdanie z linkiem do filmiku wysłane 23 września 2022 r. emailem na mirekruszala@gmail.com
  23. Czekamy na wyniki….
  24. HURRRRA! TO WŁAŚNIE MY, JAKO JEDYNI Z GMINY jedziemy na Galę Laureatów konkursu na ”szkolny zakątek klimatyczny”,  do Rzeszowa do siedziby Departamentu Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego