Mikroprojekt „Badacze Pogranicza Wilczych Gór” wchodzi w finałowa fazę

Mikroprojekt „Badacze Pogranicza Wilczych Gór” nr INT/EK/KAR/1/II/B/0158 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Interreg V-A Polska-Słowacja 2014–2020, realizowany przez Fundację Dziedzictwo Przyrodnicze w partnerstwie ze Stowarzyszeniem „EKOSKOP oraz słowacką Fundacją Aevis” z siedzibą w Sninie wchodzi w finałowa fazę.

Właśnie zakończyły się warsztaty szkoleniowe dla Nauczycieli-opiekunów małych grup szkolnych z 10 polskich i 7 słowackich szkół oraz dwa warsztaty dla przyszłych Tropicieli – przyrodników, którzy poprowadzą 68 całodziennych warsztatów dla małych 12-osobowych grup dzieci. Och jaki to komfort mieć TYLKO tuzin małych przyrodników i TYLKO jeden cel – zachwycić ich naturą. Szukaliśmy ekspertów do prowadzenia zajęć: przyrodników, biologów, leśników, ekologów, psychologów, socjologów, którzy przygotują i przeprowadzą instruktażowe warsztaty terenowe, mini-wykłady, gry, zabawy oraz ćwiczenia dotyczące tzw. „dzikiej edukacji”, organizacji dziecięcych warsztatów plenerowych uwrażliwiających na piękno przyrody, pogłębiających postrzeganie wartości natury i wyostrzających zdolności percepcji tego co nas otacza. Zgłosili się najlepsi. 10 świetnych praktyków o sporym bagażu doświadczeń. Poprowadzili 3 szkolenia: warsztaty dla 8 Tropicieli-przewodników małych grup plenerowych w dniach 30-31 marca 2019 r. w Beskidzie Niskim (ośrodek Hajstra w Hucie Polańskiej) , warsztaty dla 17 nauczycieli-opiekunów małych grup plenerowych w dniach 10-11-12 kwietnia 2019 r. na Pogórzu Przemyskim (agroturystyka „Pod Wiśnią” w Kalwarii Pacławskiej) i warsztaty dla 8 Tropicieli-przewodników w dniach 13-14 kwietnia 2019 r. na Pogórzu Przemyskim. (agroturystyka „Pod Wiśnią” w Kalwarii Pacławskiej). W przypadku obu miejsc ważna była wygoda zakwaterowania i smaczne posiłki przygotowywane z wielkim talentem kulinarnym. Byliśmy wprost rozpieszczani lokalnymi specjałami. A do tego (NAJWŻNIEJSZE) zrealizowaliśmy w całości program. A programowi pomogła pogoda. Bywało – szczególnie w środku dnia – upalnie. Dysponując busem mogliśmy w praktyce zrealizować główny cel szkolenia – przybliżenie uczestnikom zasad i technik przyrodniczej edukacji plenerowej z udziałem dzieci. We wszystkich dniach warsztatowych, od rana do nocy, uczestniczył polsko-słowacki i słowacko-polski tłumacz. Zrealizowane tematy wygadały bardzo ciekawie: Jak przełamać nieufność dzieci „łamacze lodów”. Dziwne i ciekawe powiązania ekosystemowe, mikrokosmos sędziwych drzew. Czy na leśnym spacerze można spotkać prawdziwe drapieżniki? Spacer edukacyjny: patrzę, słucham, wącham, smakuje.”. Rośliny magiczne, rośliny jadalne i lecznicze na miedzy, na łące i w lesie….

Był czas na przedstawienie Tropicieli i ich pasji oraz szkół realizujących projekt. Sprawy trochę skomplikował strajk oświaty ale trudno…. Był czas, by podyskutować o tym co mogą przygotować szkolne Kluby Ekologiczne na Zlot Bioróżnorodności 27 września 2019 roku. Był czas by uzgodnić modelowe zajęcia edukacji plenerowej ale nie było czasu by zobaczyć film Erika „Wilcze Góry”… choć Erik – autor był z nami jako wykładowca i gdybyśmy chcieli mógł opowiedzieć o kuluarach sztuki filmowej. Ale czasu nie było. Za to odbyło się kilka naprawdę rewelacyjnych wyjść w teren. Zresztą zobaczcie sami fotorelację.

{galeria}projekty/wilcze_gory/galeria2{/galeria}