Z nowym rokiem wystartowała przyrodnicza część projektu „Uniwersytet Rzeszowski dla Młodych Odkrywców”

Dzięki środkom z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zaczynają się naprawdę pasjonujące zajęcia.

Małe, elitarne – jak na warunki polskiej szkoły, 12-osobowe zespoły uczniów pod opieką swoich nauczycieli i najlepszych trenerów „EKOSKOP” samodzielnie budują pomysły obserwacji, eksperymentów i badań. Typowe szkolne zajęcia uczą i podają, uczeń bardziej wykonuje instrukcje lub się dowiaduje. Odkrywanie to inna para kaloszy, oczywiście ciekawsza ale i trudniejsza. Zajęcia UMO – tak je nazywamy między sobą – pozwalają samodzielnie wykonać obserwację lub zaplanować eksperyment…. wiec UMO zakłada popełnianie badawczych błędów. I dlatego czasem trener z premedytacją będzie pozwalał błądzić. 

Ostatnio grupa uczniów ze Strażowa miała za zadanie zbadać ile wody zatrzymują dwa różne typy gleby. Jak to zrobić? Jakie wykorzystać zestawy badawcze i instrumenty?

Jeden z zespołów wziął dwie kupki gleby, zalał je wodą i zobaczył, że „dość dużo” wody zostało przez glebę „uwiezione”… a jednak wchłania! Zabrzmiało to jak okrzyk Archimedesa. Po chwili przyszła refleksja, że trzeba było osobno zważyć równe próbki gleby i zmierzyć równe dwie objętość wody, potem osobno mieszaniny odsączyć na bibule przez lejki i zmierzyć objętości wody, która z obu próbek „wykapie”.

Ponowne wykonanie  doświadczenia przerwał dzwonek…. bo szkołą dzwonek rządzi. Nie szkodzi – poprawimy ćwiczenie na następnym spotkaniu.